SANATORIUL TBC AIUD


Home Despre noi Informatii utile Contact


Fisa postului, varianta secreta


In cadrul unei organizatii se intalnesc oameni cu diferite asteptari privind munca, eficienta, comunicarea, conduita la locul de munca... Sa-i cunosti pe ceilalti, sa intelegi ce vor ei cu adevarat de la tine este cu atat mai dificil, cu cat multe dintre asteptarile lor nu sunt explicite si nu se regasesc nici in fisa postului, nici in contract.

Relatiile dintre angajator si angajat sunt complicate de felul in care fiecare percepe si interpreteaza performantele profesionale. Chiar si acolo unde sarcinile de munca sunt cat se poate de clare si ar fi de asteptat ca aprecierea reciproca sa fie simpla (angajatii sa fie apreciati de angajator in functie de performantele in indeplinirea sarcinilor, iar angajatorul sa fie apreciat in functie de recompensarea performantelor), intervin asteptarile implicite, mai greu de obiectivat.

Explicit, patronii asteapta de la angajati:

* Sa-si indeplineasca sarcinile de serviciu corect si complet;
* Sa fie punctuali si seriosi;
* Sa fie loiali si devotati organizatiei;
* Sa fie disciplinati si sa respecte normele interne de conduita;
* Sa respecte secretul de serviciu si confidentialitatea;
* Sa dea dovada de eficienta, sa munceasca repede si bine.

Implicit insa, se asteapta de la angajati:

* Sa dovedeasca initiativa in abordarea problemelor curente si sa nu isi sufoce sefii cu probleme;
* Sa fie discreti;
* Sa fie dispusi sa accepte un program de lucru prelungit;
* Sa fie inzestrati cu abilitati de comunicare;
* Sa fie compatibili cu stilul general al organizatiei si sa se integreze in colectiv;
* Sa munceasca mult si sa fie platiti doar atat cat se poate.

Aparent paradoxal - dar perfect explicabil prin prisma subiectivitatii -, cei mai apreciati angajati sunt uneori cei care raspund asteptarilor de ordin implicit decat celor de ordin explicit. in acest caz, au de castigat "descurcaretii", respectiv cei care reusesc sa intuiasca ce se vrea de la ei cu adevarat, desi nu se spune direct. Dincolo de onorarea integrala si la timp a drepturilor salariale, de conditii de munca decente (asteptari explicite), angajatii au si ei propriile lor asteptari implicite fata de patroni:

* Sa li se asigure un loc de munca in care sa isi poata valorifica si dezvolta abilitatile personale;
* Sa li se ofere posibilitatea dezvoltarii carierei pe termen lung in paralel cu training-uri sau cursuri de formare profesionala;
* Sa nu fie discriminati pe criterii care nu tin de eficienta muncii;
* Sa fie ascultati si intelesi daca au o problema;
* Sa fie tratati cu respect si demnitate;
* Sa li se ofere posibilitatea gestionarii libere a activitatii, fara prea multe ingradiri;
* Sa li se garanteze transparenta in ceea ce priveste deciziile care tin de personal (cum ar fi sistemul de evaluare, politica de bonusuri si beneficii)
* Sa li se garanteze dreptul de a-si afirma si comunica punctul de vedere fara a se teme de consecinte.

Daca asteptarile explicite nu se respecta, nemultumirea se manifesta direct, motiv pentru care se poate interveni relativ repede pentru rezolvarea problemei aparute. De exemplu, daca un angajat intarzie in mod repetat la serviciu, in mod sigur va primi un avertisment. in schimb, in cazul neonorarii asteptarilor implicite, consecintele apar in timp si insidios, motiv pentru care sunt si mai greu de contracarat. Astfel, daca un angajat nu gaseste intelegere la angajator in legatura cu o problema personala, va crede ca acesta este o persoana indiferenta, poate chiar dispretuitoare, motiv pentru care nu va mai face eforturi de a-si depasi sarcinile contractuale. Iata cum, plecand de la grila personala de asteptari subiective, se poate ajunge la probleme de natura organizationala, realmente obiective. Asemenea probleme pot fi prevenite numai daca ambele parti sunt constiente de importanta subiectivului in aprecierea celuilalt.