SANATORIUL
TBC AIUD
Fisa postului, varianta secreta
In cadrul unei organizatii se intalnesc oameni cu diferite asteptari privind
munca, eficienta, comunicarea, conduita la locul de munca... Sa-i cunosti pe
ceilalti, sa intelegi ce vor ei cu adevarat de la tine este cu atat mai dificil,
cu cat multe dintre asteptarile lor nu sunt explicite si nu se regasesc nici
in fisa postului, nici in contract.
Relatiile dintre angajator si angajat sunt complicate de felul in care fiecare
percepe si interpreteaza performantele profesionale. Chiar si acolo unde sarcinile
de munca sunt cat se poate de clare si ar fi de asteptat ca aprecierea reciproca
sa fie simpla (angajatii sa fie apreciati de angajator in functie de performantele
in indeplinirea sarcinilor, iar angajatorul sa fie apreciat in functie de recompensarea
performantelor), intervin asteptarile implicite, mai greu de obiectivat.
Explicit, patronii asteapta de la angajati:
* Sa-si indeplineasca sarcinile de serviciu corect si complet;
* Sa fie punctuali
si seriosi;
* Sa fie loiali si devotati organizatiei;
* Sa fie disciplinati
si sa respecte normele interne de conduita;
* Sa respecte secretul de serviciu
si confidentialitatea;
* Sa dea dovada de eficienta, sa munceasca repede si
bine.
Implicit insa, se asteapta de la angajati:
* Sa dovedeasca initiativa in abordarea problemelor curente si sa nu isi sufoce
sefii cu probleme;
* Sa fie discreti;
* Sa fie dispusi sa accepte un program
de lucru prelungit;
* Sa fie inzestrati cu abilitati de comunicare;
* Sa fie
compatibili cu stilul general al organizatiei si sa se integreze in colectiv;
* Sa munceasca mult si sa fie platiti doar atat cat se poate.
Aparent paradoxal - dar perfect explicabil prin prisma subiectivitatii -, cei
mai apreciati angajati sunt uneori cei care raspund asteptarilor de ordin implicit
decat celor de ordin explicit. in acest caz, au de castigat "descurcaretii",
respectiv cei care reusesc sa intuiasca ce se vrea de la ei cu adevarat, desi
nu se spune direct. Dincolo de onorarea integrala si la timp a drepturilor salariale,
de conditii de munca decente (asteptari explicite), angajatii au si ei propriile
lor asteptari implicite fata de patroni:
* Sa li se asigure un loc de munca
in care sa isi poata valorifica si dezvolta abilitatile personale;
* Sa li se ofere posibilitatea dezvoltarii carierei pe termen lung in paralel
cu training-uri sau cursuri de formare profesionala;
* Sa nu fie discriminati
pe criterii care nu tin de eficienta muncii;
* Sa fie ascultati si intelesi
daca au o problema;
* Sa fie tratati cu respect si demnitate;
* Sa li se ofere
posibilitatea gestionarii libere a activitatii, fara prea multe ingradiri;
*
Sa li se garanteze transparenta in ceea ce priveste deciziile care tin de personal
(cum ar fi sistemul de evaluare, politica de bonusuri si beneficii)
* Sa li
se garanteze dreptul de a-si afirma si comunica punctul de vedere fara a se
teme de consecinte.
Daca asteptarile explicite nu se respecta, nemultumirea
se manifesta direct, motiv pentru care se poate interveni relativ repede pentru
rezolvarea problemei aparute. De exemplu, daca un angajat intarzie in mod repetat
la serviciu, in mod sigur va primi un avertisment. in schimb, in cazul neonorarii
asteptarilor implicite, consecintele apar in timp si insidios, motiv pentru
care sunt si mai greu de contracarat. Astfel, daca un angajat nu gaseste intelegere
la angajator in legatura cu o problema personala, va crede ca acesta este o
persoana indiferenta, poate chiar dispretuitoare, motiv pentru care nu va mai
face eforturi de a-si depasi sarcinile contractuale. Iata cum, plecand de la
grila personala de asteptari subiective, se poate ajunge la probleme de natura
organizationala, realmente obiective. Asemenea probleme pot fi prevenite numai
daca ambele parti sunt constiente de importanta subiectivului in aprecierea
celuilalt.